Az év, vagy inkább az évtized sci-fije (Érkezés – spoilermentes kritika)

MEGOSZTÁS

erkezes_jelenetfoto-10

Felejts el mindent, amit eddig a sci-firől gondoltál, mert Denis Villeneuve új filmje egészen biztosan felülmúlja majd az előzetes várakozásodat! Az Érkezés lélegzetelállítóan izgalmas, nagyon eredeti és elgondolkodtató. Olyan nem mindennapi alkotás, ami mindig is viszonyítási pont lesz a műfajon belül.

erkezes_social_5

Az Érkezés az egyik legreálisabb idegen inváziós mozi, amit valaha láttam. (Az első helyet abszolút méltatlanul bitorolja előle egy dán áldokumentumfilm, A látogatás, aminek az alaptémája sokban hasonlít az Érkezéséhez, mégis annyira unalmasan sikerült, hogy az ember agya már attól ledobja az ékszíjat, ha megnézte belőle az első negyed órát.)

Nos, Denis Villeneuve filmjével nem lesz ilyen problémánk, mert ez a sci-fi olyan lebilincselő, hogy szinte azonnal belefeledkezünk a sztoriba. Itt ugyanis maga a nagybetűs történet kerül a középpontba. Nem a látvány, vagy az akció miatt fogunk sokáig emlékezni erre a filmre, hanem a mesterien kidolgozott cselekmény az, ami odaszegezi a nézőt a székhez. Eric Heisserer forgatókönyvíró (Órák, Amikor kialszik a fény) igazán kitett magáért és elsőrangú munkát végezve dolgozta fel Ted Chiang sci-fi író Story of Your Life című novelláját. Heisserer lassan, szinte halálos nyugalommal bontja ki a történetet és pont ez a hűvös, simogató nyugodtság az, ami megteremti azt a feszültséget, amitől sokszor még levegőt is elfelejtünk venni.

Amy Adams (right) as Louise Banks in ARRIVAL by Paramount Pictures

Amy Adams, azaz Louise Banks – Érkezés – Paramount Pictures

A film távolról sem arról szól, hogy idejönnek a gonosz földönkívüliek, mi meg atomrakétával durrogtatunk a pofájukba. Villeneuve és Heisserer azt mutatja meg nekünk, hogy milyen lenne egy valós kapcsolatfelvétel, maga az elengedhetetlen kommunikáció biztosítása az idegenekkel. Persze egy félig halott tudós gégéjét szorongatva sokkal könnyebb üzengetni az amerikai elnöknek, de ezt már az unalomig ismerjük és nincs is benne semmi valóságos. Ennél milliószor izgalmasabb, ahogy az Érkezés főhősnője, Dr. Banks (Amy Adams) hogyan próbálja megértetni magát az idegenekkel. Hiszen hétköznapi szinten egyikünk sem gondolná, hogy a nyelv, amit mi alapvető készségként értelmezünk és használunk, valójában mennyire bonyolult és milyen mélyen határozza meg egész identitásunkat.

Elég nehéz ennél többet elárulni a filmről anélkül, hogy spoilereznék, ezért csak annyit mondok még, hogy Villeneuve jócskán trükközik a szálakkal, ezzel is fokozva a hangulatot és az amúgy is izgalmas eseményeket.

Jeremy Renner as Ian Donnelly in ARRIVAL by Paramount Pictures

Jeremy Renner, mint Ian Donnelly – Érkezés – Paramount Pictures

A színészekről csak jót mondhatok, Amy Adams és Jeremy Renner párosa nagyon ütős, egyértelműen hibátlan az alakításuk, bár az is igaz, hogy ez teljesen másodlagos a filmben. Egyszerűen nem érsz majd rá ilyen apróságokkal foglalkozni, miközben tátott szájjal bámulod a vásznat és még a popcorn is kiesik a kezedből az ámulattól.

Az Érkezés valóban az egyik legreálisabb sci-fi, amit valaha láttál. Pont abban áll a nagyszerűsége, hogy annyira emberközeli, amennyire csak lehetséges. Nem pusztán szórakoztat, hanem egyenesen elvarázsol. Elgondolkodtat és átír benned valamit, amitől majd hosszú időre elfelejted a begyepesedett kommunikációs sémáidat. Jól jegyezd majd meg ezt az érzést és próbáld meg integrálni saját univerzumodba, hogy jobban megismerhesd másokét is!

Az év, vagy inkább az évtized sci-fije (Érkezés – spoilermentes kritika)Az Érkezés lélegzetelállítóan izgalmas, nagyon eredeti és elgondolkodtató. Olyan nem mindennapi alkotás, ami mindig is viszonyítási pont lesz a műfajon belül.9.5SzerintünkOlvasói értékelés: (2 Szavazások)9.4

The post Az év, vagy inkább az évtized sci-fije (Érkezés – spoilermentes kritika) appeared first on Rated.hu.